Naslovna  |  Izložbe  |  Dizajn za novi svet

Aktuelna izlozba

foto detaljnije

Otvoramo depo

Otvoreni, participativni višegodišnji strateški projekat Muzeja istorije Jugoslavije

Newsletter

facebook twitter you tube
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

29. 12. 2015 - 03. 07. 2016

Dizajn za novi svet

Izložba posvećena ulozi grafičkog dizajna u kreiranju glavnih obeležja jugoslovenske države

 

 

Izložba Dizajn za novi svet, čiji su autori Ivan Manojlović, kustos Muzeja istorije Jugoslavije  i Koraljka Vlajo, viša kustoskinja Muzeja za umjetnost i obrt iz Zagreba, otvorena je 29. decembra 2015. Izložba je pratila ulogu grafičkog dizajna u kreiranju i širenju glavnih obeležja i postulata jugoslovenske države, fokusirajući se na najvažnije motive utkane u brend nove države, kroz osam izložbenih celina: državni simboli, kult Josipa Broza Tita, revolucija i NOB, kult radnika, u službi naroda, industrijalizacija, modernizacija, blagostanje.

Na postavci je bilo izloženo preko 250 plakata iz zbirki Muzeja istorije Jugoslavije, Muzeja za umjetnost i obrt iz Zagreba, Muzeja za arhitekturu i dizajn iz Ljubljane i Muzeja savremene umetnosti iz Beograda, kao i iz privatnih kolekcija. Izložba je obuhvatala i preko 200 publikacija iz Narodne biblioteke Srbije, 100 poštanskih maraka iz fonda Muzeja istorije Jugoslavije, preko 80 kutija šibica iz fonda Muzeja za umjetnost i obrt i 300 zaštitnih znakova radnih organizacija iz fonda Muzeja primenjene umetnosti i privatnih kolekcija.

Odabirom grafičkog materijala dokumentovan je razvoj ključnih službenih i neslužbenih državnih simbola: od zastave trobojke i grba, preko zvezde, srpa i čekića do kulta Titove ličnosti i nezaobilazne crvene boje, ali i odnosa dizajnera i tadašnjeg društva naspram onoga što oni zastupaju i predstavljaju.

Naslov izložbe inspirisan je knjigom Dizajn za stvarni svijet Viktora Papaneka, izuzetno značajnog austrijsko-američkog teoretičara dizajna, koji je sedamdesetih i osamdesetih godina izvršio snažan uticaj na generacije mladih dizajnera u Jugoslaviji. Termin dizajn za stvarni svet podrazumeva dizajnersku praksu kojom se pronalaze rešenja za stvarne probleme zajednice i time zauzima aktivistička pozicija prema profesiji.

Stvaranje nove države pretpostavljalo je stvaranje novih vrednosti, ispričanih kroz nove ideološke paradigme subliminirane u svima razumljivim simbolima. Nakon mračnog iskustva Drugog svetskog rata, dizajneri i arhitekte, redom revolucionari i antifašisti, učestvovali su u kreiranju novog društva sa dubokim uverenjem da će svojim profesionalnim delovanjem doprineti promeni sveta nabolje.

Izložbom je dominirao plakat, kako zbog svoje veličine i vizuelne snage, tako i zbog važnosti koju je imao kao opšteprihvaćeno sredstvo masovnog prenošenja poruka u tadašnjem društvu. U nastojanju da približi iskustvo prisustva grafičkog dizajna u svakodnevici socijalističkog čoveka, izložba poseže za sveprisutnim grafičkim formama poput novčanica, poštanskih maraka, kutija šibica, poslovnih čestitki, kalendara, fabričkih kataloga i kompanijskih logotipa.

Posetioci su imali priliku da premijerno pogledaju i sedam intervjua sa značajnim učesnicima jugoslovenske dizajnerske scene, snimljenih u Beogradu i Zagrebu.

Poseban segment izložbe činili su radovi studenata Visoke škole likovnih i primenjenih umetnosti strukovnih studija u Beogradu, koji pokazuju odnos mlade generacije dizajnera prema ulozi dizajna u društvu danas.

Izložba je bila otvorena od 29. decembra 2015. do 3. jula 2016. godine.